A program írását egy szövegszerkesztőben végezzük. Ez bármilyen szövegszerkesztő lehet, ami formázatlanul ment, ASCII szövegként. Ezt a szövegesállományt mentjük el C++ esetén .cpp illetve .h kiterjesztéssel, ez lesz a forrásfájlunk (source file). A file-t ezután egy fordítóprogrammal (compiler) lefordítjuk, ami tárgykódot állít elő, ennek kiterjesztése .o lesz (object code). Linux/Unix alatt pl. ezt egy parancssorral végezzük:
g++ <file-név> -o <futtatható állomány neve> , illetve
c++ <file-név> -o <futtatható állomány neve>
Ez már gépi kódban van, ami azt jelenti, hogy a számítógép processzora értelmezni tudja. Ezután egy linker összekapcsolja a file-okat, és létrehozza a futtatható file-t (windowsban .exe kiterjesztéssel). Linux/Unix rendszer alatt annyi a különbség, hogy a g++/c++ után az összes file-nevet felsoroljuk, és a parancs össze is linkeli azokat.
Az újabb fordítók azonban beépített szövegszerkesztővel rendelkeznek, és project file-okban tárolják a linkeléshez szükséges adatokat. Ezeket integrált fejlesztői környezetnek IDE (Integrated Development Environment) -nek nevezzük. Például CodeBlocks program esetén ez a project file .cbp kiterjesztéssel lesz elmentve abba a könyvtárba, ahol a .cpp és .h file-jaink.
Miután a CodeBlocks-ot feltelepítettük, a munkát a File->New->Project..->Console Application-nal kezdjük. Klikkeljünk a Next-re, jelöljük ki a C++-t, megint Next, a Project title mezőbe írjuk a programunk nevét, a következő sorban jelöljük ki a könyvtárat, ahová a programunk file-jait menteni szeretnénk (...), majd Next. Ekkor megjelenik a CodeBlocks felülete, de még nem látunk semmit. A bal oldalon látszó Management feliratú ablakban a Projects fülre kattintva láthatjuk a projektünk nevét. Kibontva a kis + jellel a Sources mappában megtalálhatjuk a main.cp file-t, ami a programunk kiinduló forrásfile-ja lesz. Ezt átnevezhetjük, ha jobb gombbal ráklikkelünk, és a felugró menüben a Rename file.. -t választjuk. Figyelem, ezt csak egyetlen egyszer, azelőtt tehetjük meg mielőtt megnyitnánk a file-t. Erre kétszer klikkelve megnyílik a szövegszerkesztő egy keretprogrammal, ami nem csinál mást, mint kiírja a "Hello world!" feliratot:
#include <iostream> using namespace std; int main() { cout << "Hello world!" << endl; return 0; }
A továbbiakban ezt fogjuk módosítani, illetve a New->File...->Files menü kiválasztásával újabb c++ és header file-okat adhatunk majd a projektünkhöz. A fájlnév és a project mappa megadása után mind a Debug, mind a Release opciót jelöljük be. A későbbiek során a baloldali Management->Projects fülön váltogathatjuk az aktuálisan szerkesztendő file-okat. A header file-oknál is van egy keretprogram, amit azonban ajánlatos teljesen változatlanul hagyni, ezt header guard-nak nevezik, és arra szolgál, hogy linkelésnél a header file-unk csak egyszer, de egyszer szerepeljen, biztos ami biztos. Ez így fog kinézni:
#ifndef GS_H_INCLUDED
#define GS_H_INCLUDED
#endif // GS_H_INCLUDED
Mi csak a "#define GS_H_INCLUDED" és "#endif // GS_H_INCLUDED" között szerkesztjük majd a filet, ügyelve, hogy ez a keret megmaradjon.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése